Πολιτισμος
Βασιλιάς Ληρ: Στο Μέγαρο Μουσικής σε αναμετάδοση από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας
22 Απρ 2014 14.42
τμόσφαιρα σύγχρονου ολοκληρωτικού κράτους δημιουργεί στην σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας ο Σαμ Μέντες για την παράσταση του «Βασιλιά Ληρ». Ο σαιξπηρικός βασιλιάς μεταμορφώνεται σ΄έναν γέρο δυνάστη σταλινικού τύπου, έναν αλαζόνα αυτοκαταστροφικό τύραννο ο οποίος περιβάλλεται διαρκώς από μια πολυπληθή ένοπλη κι απειλητική φρουρά. Η εν λόγω παραγωγή _ η οποία έχει υμνηθεί από την διεθνή κριτική_ σηματοδοτεί μια από τις πλέον αναμενόμενες μεταδόσεις από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας που θα φιλοξενήσει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη/21.00) στις 3 Μαϊου.
Πρόκειται για μια βίαιη, σκοτεινή εκδοχή των τελευταίων ημερών ενός παρανοϊκού δικτάτορα. Ενας κόσμος φτιαγμένος με «υλικά» τα οποία αντλούνται από τα ολοκληρωτικά καθεστώτα που σημάδεψαν θλιβερά τον 20ο αιώνα, με αναφορές στην χιτλερική Γερμανία και την σταλινική Ρωσία. Ο Ληρ – τον ρόλο ερμηνεύει ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ– εξουσιάζει τα πάντα, τρομοκρατεί και δολοφονεί, αδυνατεί ν΄αντιληφθεί ο,τιδήποτε πέρα από την υποταγή και την κολακεία. Στις πλατείες, οι τεράστιοι αδριάντες του κοιτούν βλοσυρά τον τσακισμένο λαό του.
«Είναι μια μοναδική, ξεχωριστή παράσταση» γράφει ο Μάικλ Μπίλιγκτον στον Guardian. «Συνδυάζει μια συμπαντική κλίμακα με μια οικεία αίσθηση στις λεπτομέρειες…Ο Σαμ Μέντες με την σκηνοθεσία και ο Ράσελ Μπιλ με την ερμηνεία αναδεικνύουν τον Ληρ ως ένα έργο παράλογων αντιφάσεων και τον κόσμο του Σαίξπηρ ως έναν κόσμο χωρίς λογική και χωρίς πρότυπο θείας δικαιοσύνης…»
Ενα βασίλειο, ένας βασιλιάς που συλλαμβάνει το πιο διαστροφικό σχέδιο διαθήκης και διαμοιρασμού της επικράτειάς του στις τρεις κόρες του και το υπόσχεται σ΄αυτήν η οποία θα του εξομολογηθεί την περισσότερη αγάπη. Ανίκανος να ξεχωρίσει την αγάπη από τον έπαινο και την κολακεία, προκαλεί τραγωδία και θάνατο. Η παράσταση αρχίζει εντυπωσιακά. Ο Ληρ έχει οργανώσει μια επίσημη τελετή, με μικρόφωνα και πολυπληθές κοινό για ν΄ακούσει τις δηλώσεις αγάπης από τις κόρες του. Η Γονερίλη και η Ρεγάνη παίζουν το παιχνίδι του, αλλά η Κορδέλια εκστομίζει αλήθειες πιστεύοντας ότι αυτή είναι η πραγματική πράξη αγάπης: το "αντίτιμο" είναι η απόρριψη και η καταδίκη του πατέρα της…
«Ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ αποκαλεί τον Σαμ Μέντες αδελφή ψυχή του στο θέατρο» γράφει ο Πολ Τέηλορ στον Independent. «Επί 25 χρόνια ο ένας αποσπά από τον άλλο τον καλύτερο εαυτό του. Εδώ και αρκετά χρόνια ετοίμαζαν την συνεργασία τους στον Ληρ. Χαίρομαι που μπορώ να γράψω ότι η αναμονή άξιζε τον κόπο…Είναι μια δυναμική παραγωγή της σαιξπηρικής τραγωδίας που αναμειγνύει το οικείο με το συμπαντικό, το επικό με το προσωπικό και αναδεικνύει κάθε λεπτομέρεια του έργο μ΄ένα φρέσκο ευρηματικό σφρίγος…»
tovima.gr